کاربرد پلیمر در صنعت پزشکی و مهندسی پزشکی

کاربرد پلیمر در صنعت پزشکی و مهندسی پزشکی

 تعریف پلیمر: پلیمرها رشته‌های بسیار درازی هستند که جنس آن‌ها از کربن ساخته شده است. پلیمرها در صنایع پزشکی و مهندسی پزشکی بسیار تأثیرگذار بوده اند و وجود آن‌ها باعث شده است که تجهیزات مختلف پزشکی ساخته و تولید شوند.

کاربرد پلیمرها در پزشکی و مهندسی پزشکی

از آن جایی که با بررسی پلیمرها مشخص شده است که برخی از انواع پلیمرها به بافت‌های بدن از لحاظ شیمیایی و فیزیکی بسیار شبیه هستند باعث شده است که از آن‌ها در پزشکی و مهندسی پزشکی استفاده گردد و همچنین این که این پلیمرها به فراوانی یافت می‌شوند و از لحاظ قیمتی نیز بسیار مقرون و به صرف هستند دلیل دومی‌است که مصرف آن‌ها را در دنیای پزشکی و مهندسی پزشکی بیشتر کرده است.

موارد مصرف پلیمرها در پزشکی و مهندسی پزشکی به صورت زیر است:

-      برای این که بتوانند رگ‌های مصنوعی بسازند از آن‌ها استفاده می‌کنند.

-      برای استفاده در دندان پزشکی ها یا ارتوپدی ها

-      مورد استفاده دکترهای قلب برای ایجاد دریچه های قلبی به کمک پلیمرها

-      در چشم پزشکی ها و ساخت عدسی و لنزهای چشمی

-      برای ساختن داروهایی که مخصوص بافت های سرطانی هستند.

موارد مصرف پلیمرها در پزشکی و مهندسی پزشکی به صورت زیر است:

انواع پلیمرها و کاربرد آن‌ها در پزشکی و مهندسی پزشکی

همان طور که می‌دانید پلیمرها دارای انواع گوناگونی هستند و هر کدام کاربردی جدا در علم پزشکی و مهندسی پزشکی دارند که در اینجا به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱)کاربرد پلیمر پلی اتیلن در پزشکی و مهندسی پزشکی

اگر بخواهیم مهم ترین پلیمر را در علم پزشکی معرفی کنیم باید پلیمر پلی اتلین را نام ببریم برای این که شما بهتر با آن آشنا شوید لازم است بدانید که اسباب بازی ها، کیسه‌های پلاستیکی، قوطی های لوازم بهداشتی و بسیاری دیگر از وسایلی که روزانه در زندگی خود از آن‌ها به وفور استفاده می‌نمایید از این پلیمر ساخته شده اند. حال اگر بخواهیم به مصارف این پلیمر در پزشکی اشاره کنیم باید به کاربرد آن در علم ارتوپدی توجه کنیم مثلا برای ساخت کاشتنی‌هایی که در علم ارتوپدی ساخته می‌شوند مصارف این پلیمر در مهندسی پزشکی است و همچنین نیز می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزین استخوان هم استفاده کرد که این مورد مصرف آن در پزشکی را بیان می‌کند.

۲)کاربرد پلیمر پلی پروپلین در پزشکی و مهندسی پزشکی

مش هایی که از پلیمر پلی پروپیلن گرفته می‌شوند مانند نخ های باریک و کوچکی هستند که از آن‌ها برای بیماری‌های شکمی ‌مانند فتق استفاده می‌شود و مصرف این پلیمر در پزشکی است و یا ایجاد پروتزهایی که برای مفاصل انگشتان به کار برده می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنین این که برای ساخت و تولید نخ های بخیه نیز از همین پلیمرها کمک گرفته می‌شود و این مورد هم مصرف آن در علم مهندسی پزشکی به حساب می‌آید.

کاربرد پلیمر پلی پروپلین در پزشکی و مهندسی پزشکی

۳)کاربرد پلیمر پلی اکریلات در پزشکی و مهندسی پزشکی

یکی از پرمصرف ترین پلیمرها در علم دندان پزشکی همین پلیمر می‌باشد از این نوع پلیمرها برای ساخت مواد ترکیبی که داخل دندان قرار می‌دهند برای عصب کشی و یا پر کردن دندان استفاده می‌کنند. همچنین دیگر کاربرد این پلیمر در علمم چشم پزشکی می‌باشد که به کمک آن انواع لنزهایی را که در داخل چشم قرار می‌دهند را می‌سازند.

۴)کاربرد پلیمر پلی وینیل کلراید در پزشکی و مهندسی پزشکی

این نوع از پلیمرها دارای کم قیمت ترین پلیمرها هستند و از پرمصرف ترین پلیمرها نیز به حساب می‌آیند. در علم پزشکی ثابت شده است که اگر از این نوع پلیمرها زیاد استفاده شود خود آن‌ها باعث ایجاد توده های سرطانی در بدن می‌گردند به همین علت از این نوع پلیمرها برای مواردی استفاده می‌شوند که در بیرون بدن باشند و از آن‌ها برای تجهیزات و داروهایی که به داخل بدن می‌روند استفاده نمی‌کنند. از جمله پرکاربردترین مصرف این پلیمرها برای ساخت ست‌های سرم می‌باشد. با توجه به آنچه که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که این پلیمر بیشتر در دنیای مهندسی پزشکی کاربرد دارد.

۵)کاربرد پلیمر پلی وینیل الکل در پزشکی و مهندسی پزشکی

یکی از بهترین و بارزترین خصوصیات این پلیمر که باعث استفاده زیاد آن در علم پزشکی و مهندسی پزشکی شده است خصوصیت محلول در آب  بودن آن می‌باشد به دلیل همین خصوصیت از این پلیمر برای مصارفی که در زیر بیان می‌کنیم استفاده می‌شود.

  • برای ساخت و تولید غضروف های مصنوعی
  • برای ساخت و تولید منیسک زانو
  • برای ساخت و تولید غضروف هایی که در مفصل شانه وجود دارند و همچنین ساخت دیسک بین مهره ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد که بیشتر کاربرد این پلیمر نیز در علم ارتوپدی و ساخت تجهیزات مربوط به این علم می‌باشد.

۶)کاربرد پلیمر پلی استایرن در پزشکی و مهندسی پزشکی

یکی دیگر از پلیمرهایی که دارای قیمت ارزانی هستند همین نوع پلیمرها می‌باشند اگر بخواهیم به موارد مصرف این پلیمرها اشاره کنیم باید بگوییم که برای ساخت و تولید ست های تزریق و دیالیز خون مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنین برای ساخت کت های تشخیصی مثل کت هایی که برای تشخیص قند خون و... استفاده می‌شوند نیز کاربرد دارند به بیان دیگر بیشترین کاربرد این پلیمر در علم مهندسی پزشکی است تا خود علم پزشکی

۷)کاربرد پلیمر پلی اتیلن ترفتالات در پزشکی و مهندسی پزشکی

یکی از پلیمرهایی که بسیار خواص فیزیکی و شیمیایی زیادی به بافت های بدن انسان دارد و زیاد در علم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد همین پلیمر می‌باشد از این نوع پلیمرها در علم پزشکی برای انجام پیوند رگ مصنوعی استفاده می‌کنند و در علم مهندسی پزشکی برای ساخت و تولید نخ‌های بخی کاربرد دارد.

۸)کاربرد پلیمر پلی اورتان در پزشکی و مهندسی پزشکی

اگر بخواهیم به مصارف مهندسی پزشکی این پلیمرها اشاره کنیم باید بگوییم که کاربرد آن در ساخت تجهیزات کاشتنی است که برای قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به کاربرد آن در علم پزشکی بخواهیم اشاره کنیم باید بگوییم که این پلیمرها می‌توانند به عنوان دارو وارد بدن شوند و بر روی توده های سرطانی تأثیر بگذارند.

هم اکنون با ما تماس بگیرید
@modiranpolymer modiranpolymer
09201004507 011-42434507~8

 

آدرس

آدرس کارخانه :

استان مازندران- شهرستان سوادکوه شمالی- شیرگاه- شهرک صنعتی بشل- فاز 1- خیابان صنعتگران 1

تلفن: 01142434507

فکس: 01142434508

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تلگرام: @modiranpolyemr

گواهینامه ها

گواهینامه ایزو مدیران پلیمر شهران