مستربچ و کامپاند پلیمری چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند

مستربچ و کامپاند پلیمری چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند

مستربچ و کامپاند از جمله محصولات صنعتی و پلیمری هستند که با استفاده از این دو می توان برخی از مشکلات تولید محصولات پلیمری را کاهش داد. هر دوی این محصول ترکیباتی همچون نوعی پودر و پلیمر دارند که به تقویت ساختار پلیمری در صنعت کمک بزرگی می کنند. در صنعت به کارگیری مواد ترموپلاستیک به تنهایی نمی تواند خواسته تولید کنندگان را در تولید محصولات پلیمری برآورده کند به همین دلیل استفاده از ترکیبات مستربچ و کامپاند به طرز شگرفی خواص پلیمرهای محصولات را تقویت خواهد کرد. اما مستربچ کامپاند چگونه ساخته می شوند و این دو محصول چه تفاوت هایی با هم دارن از جمله موضوعاتی است که ما در این مقاله به بررسی آن می پردازیم به شما توصیه می کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.


مستربچ و کامپاند


مستربچ مخلوط غلیظی از رنگدانه ها و یا مواد افزودنی است که در طی فرآیند حرارتی در یک رزین حامل محصور شده و سپس سرد شده و به شکل دانه ای بریده می شود در واقع مستربچ به پردازنده اجازه می دهد تا پلیمر خام را در طول فرآیند تولید پلاستیک به صورت اقتصادی رنگ آمیزی کند. پلاستیک یکی از مهم‌ترین محصولات صنعتی است که در تمام عرصه‌های زندگی ما نفوذ کرده است در واقع هم برای مصرف‌کننده نهایی و هم برای مصرف‌کنندگان صنعتی، زمینه استفاده به عنوان یکی از وسیع‌ترین مواد شناخته می‌شود بنابراین، انتظار می رود که تنوع فنی، مکانیکی و زیبایی شناختی زیادی برای محصولی وجود داشته باشد که در چنین طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. هر دوی این محصول را می توان در عنوان اصلی افزودنی های پلیمری به کار برد. مستربچ نوعی پودر شیمیایی گرانولی است که در تولید محصولات پلاستیکی استفاده می شود و از طرفی به محصولات پلاستیکی خواصی همچون رنگ ، بو و آنتی گاز می دهد.
کامپاند یکی از مهمترین مواد پلیمری است که در صنعت جهت تولید محصولات پلاستیکی به کار گرفته می شود در واقع کامپاند با ترکیب کردن دو یا چند ماده اولیه با نسبت مشخص با هم کامپاند تولید می شود. از کامپاند به دلیل ساختار پلیمری بر پایه پلیمر اصلی در محصولات پلاستیکی با هدف رفع کند بودن سرعت تولید و جلوگیری از هدر رفتن مواد اولیه استفاده می شود. به بیان دیگر کامپاند با داشتن ترکیبات پلیمری و همچنین مواد افزودنی فرآیند ساخت محصولات پلاستیکی را تسهیل و تسریع می بخشد تا محصولات پلاستیکی با کیفیت بالاتری تولید شوند. از معروف ترین و کارآمدترین کامپاندها می توان به کربنات کلسیم، پلی کربنات، پی وی سی، پلی پروپیلن و کامپاندهای پلی اتیلن اشاره کرد.

نحوه تولید مستربچ و کامپاند


مواد ترموپلاست که پایه اصلی آن مواد پلیمری هستند به عنوان مواد اصلی در وسایل مکانیکی نظیر تجهیزات صنعتی و ساختمانی و همچنین خودروها استفاده می شود. از طرفی در ترکیب مواد ترموپلاست نیز مستربچ و کامپاند به کار می رود. کامپاند و مستربچ از سه جزء اصلی تشکیل شده اند که هر سه جزء دارای وظایف مشخصی هستند. این سه جزء اصلی در مستربچ و کامپاند شامل افزودنی های شیمیایی، پایه پلیمری و عامل سازگاری است. از آنجایی که کامپاند و مستربچ در تولید محصولات پلاستیکی به کار می روند باید هر دوی این محصول مواد پلیمری داشته باشند تا بهتر با پلیمرهای موجود در ساخت محصولات پلاستیکی ترکیب شوند. در تولید مستربچ و کامپاند باید فرآیندهای زیادی طی شود تا این دو محصول ساخته شود. در این بین یکی از مهمترین فرآیندهای تولید مستربچ و کامپاند مرحله ذوب شدن است. در مرحله ذوب، همه افزودنی ها و پلیمرهای پایه همگی با هم در دستگاهی به نام اکسترودر با هم ترکیب و سپس از دستگاه خارج می شود. با این وجود فرآیند تولید مستربچ و کامپاند تنها به این مرحله محدود نمی شود بلکه باید بعد از ترکیب و تخلیه کردن مواد از دستگاه، ترکیب موجود سرد شود به همین خاطر ترکیباتی که از دستگاه اکسترود خارج می شود وارد سیستم خنک کننده شده و در این دستگاه ترکیبات به خوبی سرد می شود. ترکیبات بعد از سرد شدن به صورت جامد در می آید و باید آن را در ابعاد و اندازه های مشخص برش داد. هر کدام از محصولات برش داده شده خواص مشخصی دارند که برای انبار کردن همه این محصولات در انبار باید در دمایی مشخص همه محصولات را بسته بندی کرد. کیفیت محصولات مستربچ و کامپاند از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل در صورت ارزیابی هر کدام از این محصولات و نداشتن کیفیت لازم باید مجددد فرآیند ذوب در مواد را تکرار کرد.

تفاوت مستربچ و کامپاند چیست؟


تولید محصولات پلاستیکی این روزها رشد چشمگیری داشته است و جنبه ها و بخش های مختلفی نیز به آن اضافه شده است. کستربچ و کامپاند نیز از جمله ترکیباتی هستند که در تولید محصولات پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند و از طرفی کیفیت محصولات پلاستیکی را بهبود می بخشند که در نتیجه رضایت مندی مشتریان را در پی خواهد داشت. یکی از تفاوت های بین کامپاند و مستربچ به زمان نحوه استفاده این دو در ترکیب محصولات پلاستیکی بر می گردد در واقع از این دو محصول به روش های مختلفی در صنعت استفاده می شود. بدین گونه که در زمان ترکیب مستربچ ها به محصولات پلاستیکی باید مستربچ ها را با توجه به فرمولاسیون ویژه با دانه های گرانولی ترکیب کرد و بعد از آن مواد را در داخل دستگاه المسترود یا همان دستگاه ترزیق پلاستیک قرار داد. اما با توجه به اضافه کردن مستربچ ها به این شکل، اضافه کردن کامپاند نیاز به انجام چنین اقدامات اولیه ای را ندارد چراکه با خرید کامپاند مناسب می توان آن را مستقیما به داخل دستگاه ترزیق پلاستیک قرار داد. به این نکته دقت داشته باشید که در صورت هرگونه اضافه کردن ناهماهنگ در پروسه‌ ترکیب کردن موجب می شود خواص پلاستیکی به هم بریزد یا از طرفی پلیمرها به خوبی با یکدیگر درست واکنش ندهند.

سخن آخر


بهترین ترکیبات اصلی در صنعت پلاستیک سازی کامپاند و مستربچ است. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر کدام ساختار پلیمری در نهایت دچار تغییرات پلیمری می شوند. پلاستیک یکی از مهم‌ترین محصولات صنعتی است که در تمام عرصه‌های زندگی ما نفوذ کرده است در واقع هم برای مصرف‌کننده نهایی و هم برای مصرف‌کنندگان صنعتی، زمینه استفاده به عنوان یکی از وسیع‌ترین مواد شناخته می‌شود بنابراین مستربچ و کامپاند از جمله محصولات صنعتی و پلیمری هستند که با استفاده از این دو می توان برخی از مشکلات تولید محصولات پلیمری را کاهش داد.

هم اکنون با ما تماس بگیرید
@modiranpolymer modiranpolymer
09201004507 011-42434507~8

 

آدرس

آدرس کارخانه :

استان مازندران- شهرستان سوادکوه شمالی- شیرگاه- شهرک صنعتی بشل- فاز 1- خیابان صنعتگران 1

تلفن: 01142434507

فکس: 01142434508

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تلگرام: @modiranpolyemr

گواهینامه ها

گواهینامه ایزو مدیران پلیمر شهران